06 143 98 289 info@tekstassistent.nl

De Virtuele Tekst-Assistent

Virtueel assistent voor meer tijd, ruimte en omzet voor zelfstandige ondernemers

Selecteer een pagina

We kennen het allemaal: nieuwsbrieven waar we niet op zitten te wachten. Van die nieuwsbrieven waar je niet warm van wordt en die je dus niet leest.

Eén van de belangrijkste redenen om een nieuwsbrief te versturen, is dat het een mogelijkheid is voor contact met je (potentiële) klanten. Zodat je een relatie met ze op kan bouwen.

Als je het goed doet tenminste. 

Megafoon    Jaag jij lezers van je nieuwsbrief weg?

 

Het versturen van een nieuwsbrief is niet om de tijd te verdrijven. Dan heb je vast wel wat beters te doen.

Abonnees van je nieuwsbrief zijn je (potentiële) klanten. Die wil je graag houden. Wil je ze niet wegjagen, pas dan de volgende 5 tips toe.

 

5 tips om te voorkomen dat je je lezers wegjaagt

 

Icoon Magic    1. Gebruik een uitnodigende e-mail-onderwerpregel.

 

Veel e-mails met nieuwsbrieven hebben als titel ‘Nieuwsbrief # [bedrijfsnaam]’. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar dat triggert mij niet om hem te openen.

Dit lijkt misschien een open deur, maar het komt toch regelmatig voor, zo’n titel.

Mensen krijgen een overvloed aan informatie op zich af. Door ze te prikkelen beweeg je ze om jouw informatie tot zich te nemen.

 

Dat doe je door¹:

  • Met je titel in te spelen op behoeften en emoties van je lezer (angst voor verlies of vooruitzicht op gewin op het gebied van geld, gezondheid, status, liefde, zingeving). Bijvoorbeeld: “Jaag jij abonnees van je nieuwsbrief weg?”.  Angst voor verlies heeft een grotere aantrekkingskracht op mensen dan winnen of krijgen.
  • Een verrassingseffect met je titel op te roepen. Schrijf iets onverwachts, zodat je de aandacht trekt. Gebruik bijvoorbeeld woorden die je lezers niet van je verwachten.
  • Een vraag te stellen in je titel. De lezer gaat automatisch al over het antwoord nadenken en wordt nieuwsgierig. Voorkom dat je te veel verklapt, dan is het effect om de mail te openen verdwenen. “Zou jij […] ook zo doen?” bijvoorbeeld.
  • Nieuwsgierigheid op te wekken met net te weinig informatie in je titel. Geef alvast een beetje informatie weg, maar niet genoeg. Op die manier ontstaat er een gat (‘curiosity gap’) tussen wat de lezer al weet en graag wil weten. Voorwaarde is wel dat je lezer al iets over het onderwerp weet. Zoals: “Zo krijg je direct volgers via Twitter”.
  • (Negatieve) superlatieven te gebruiken. Bijvoorbeeld: “De snelste/allerbeste/slechtste manier om …. met product X”. 
  • Een oplossingsgerichte titel te gebruiken (‘How to’s’). Mensen weten graag waar ze aan toe zijn en hebben graag controle over hun wereld. Bijvoorbeeld: “Hoe ook jij in 3 maanden 189% meer omzet maakt”.

Als je met je titel het vooruitzicht geeft op een oplossing voor hun probleem, dan wordt je e-mail eerder geopend. Als het ook nog een snelle en makkelijke oplossing is, dan zit je helemaal goed. Zoals: “Met 5 minuten per dag in 2 maanden een six pack”.

  • Getallen in je titel te gebruiken. Mensen houden van voorspelbaarheid en weten graag waar ze aan toe zijn. Bijvoorbeeld: “8 hacks voor meer bezoekers op je website”.
  • Je lezers te benoemen in je titel. Gebruik woorden als ‘je’ of ‘jij’ of spreek je doelgroep direct aan. “Wat iedere coach/fysiotherapeut/online ondernemer hoort te weten over ….”

Zorg ervoor dat je consequent bent en dat je wat je belooft in je titel waarmaakt in je tekst. Schrijf dus geen misleidende onderwerpregel.

 

Icoon target    2. Schrijf voor je (potentiële) klanten.

 

Lezers hebben zich geabonneerd omdat ze graag waardevolle informatie van je willen ontvangen.

Een fout die veel ondernemers maken, is dat ze in hun nieuwsbrief alleen maar over zichzelf en hun bedrijf vertellen. Daar zitten abonnees niet op te wachten. En, als het goed is, kan je die informatie ook op de website vinden.

Geef je lezers informatie waar ze iets aan hebben. Deel je kennis, geeft tips, zorg dat je informatie het leven van je abonnees makkelijker maakt.

Een andere fout die vaak voorkomt, is het versturen van nieuwsbrieven die alleen gericht zijn op verkopen

Schreeuw niet te vaak “Koop van mij!”, daarmee bouw je geen respect en vertrouwen op.

Dat neemt niet weg dat je nooit iets kan aanbieden in je nieuwsbrief. Sterker nog: geef juist in iedere nieuwsbrief iets van waarde aan je abonnees. En wijs daarnaast op gezette tijden op (nieuwe) producten of diensten die je aanbiedt. Die zijn per slot van rekening ook waardevol voor hen.

 

Icoon Potlood en kwast    3. Zorg dat je nieuwsbrief er professioneel uitziet.

 

Logisch denk je misschien. Maar ook hier zijn weer genoeg voorbeelden die ik tenenkrommend vind. 

Een nieuwsbrief hoeft er echt niet perfect uit te zien. Er zijn wel een paar dingen waarmee je rekening kan houden om professioneel over te komen:

•  Opmaak: zorg voor een duidelijke, – vriendelijke – opmaak. Maak alinea’s niet te lang en gebruik er witruimte tussen. Dat vergroot de leesbaarheid.

Maak de tekst scanbaar door belangrijke woorden vetgedrukt weer te geven.

Geef afbeeldingen ruimte (zet de tekst er niet tegenaan).

•  Kleur/ontwerp: zorg dat je ontwerp past bij de rest van je (communicatie)uitingen, zoals bijvoorbeeld je website. Gebruik dezelfde kleuren en wees daarin consequent zodat je nieuwsbrief herkenbaar is.

•  Lengte: over de goede lengte bestaan verschillende aannames. Van – Lengte maakt niet uit, als de inhoud maar relevant is –  tot – Maak je nieuwsbrief kort, want mensen hebben een korte aandachtsspanne –.

  Als je veel te vertellen hebt, schrijf dan een korte inleiding over de onderwerpen. Hier plaats je dan links bij naar de rest van de tekst (op de website). Een lezer kan dan kiezen of en wanneer hij de rest leest. 

 

Icoon Check    4. Verstuur je nieuwsbrief alleen met toestemming.

 

Het gebeurt regelmatig dat ik een nieuwsbrief krijg waar ik niet om heb gevraagd. Zo één die je ‘out of the blue’ ontvangt, zonder dat je contact hebt gehad met het bedrijf (doordat je er iets kocht bijvoorbeeld).

Er zijn ondernemers die hun nieuwsbrief versturen naar zo veel mogelijk @info-adressen.

Wat doet het met jou als je ongevraagd zo’n e-mail krijgt? 

Het is wettelijk verboden om zonder toestemming of ‘klantrelatie’ een nieuwsbrief te sturen. Vraag dus altijd expliciet om toestemming.

Bovendien wil je natuurlijk alleen abonnees die uiteindelijk misschien klant bij je worden (of al zijn). En dus niet iedereen.

 

Icoon Typography    5. Schrijf duidelijk en zonder taalfouten.

 

Met je tekst wil je graag een boodschap overbrengen. Als je te vaak taalfouten maakt of onduidelijke zinnen schrijft, leidt dat af van de inhoud. Je boodschap komt niet over.

Bovendien kan het ergernis opleveren bij je lezers, waardoor ze afhaken. Zo verlies je misschien belangrijke abonnees.

Daarnaast kan een ‘slordige’ tekst afbreuk doen aan je geloofwaardigheid als expert op je vakgebied. En dat wil je natuurlijk niet.

Schrijf in de taal die bij je doelgroep past en maak daarbij — het liefst — geen taalfouten. Dan kom je professioneel en betrouwbaar over.

 

Pas jij deze tips toe? Heb je andere tips?

Laat het me hieronder via een reactie weten. Ik ben benieuwd.

 

 Verder lezen:

¹ 8 Winning Headline Strategies and the Psychology Behind Them

101 best email subject lines 2014  (voorbeelden van Digital Marketer)